Longboardguide

Inom longboardvärlden kryllar det av begrepp och ord som inte alla gånger är självklara att förstå. Vi tänkte här dela med oss av ”lite av varje” så att jakten på nästa bräda blir så enkel som möjligt och att livet som longboardåkare blir så bra det bara kan. Har ni frågor eller vill ha hjälp att välja prylar är ni såklart alltid välkomna att höra av er! 

Åkstilar:

Downhill: Downhill går kort beskrivet ut på att åka ner för en backe så snabbt det går. Antalet downhillåkare växer så det knakar och det anordnas mängder av tävlingar över hela världen. När du åker downhill är det viktigt att ha en styv bräda (inget flex) för att din åkning ska bli så stabil som möjligt. Truckarna ska helst vara 45 grader eller under för att minska risken för att brädan ska börja vobbla. Hjulen du väljer ska ge bra grepp och en enkel tumregel är att desto mjukare hjul, desto bättre grepp, omkring 78A i hårdhet brukar vara lämpligt. Åker man ner för backar i hög fart är det viktigt att kunna bromsa och kontrollerafarten och det finns en rad olika tekniker: predrifts, Fotbromsning, luftbromsa (kolla youtube). På Actionbolaget.se har vi mängder av downhillbrädor, downhilltruckar och downhillhjul.

Freeride: När man pratar om freeride i longboardvärlden tänker man oftast på slaides, dvs. glida på hjulen i sidled så långt och snyggt som möjligt. Viktigt att tänka på här är att ha ett slaidevänligt hjul, ett hjul med en duro på över 80A är oftast att föredra. Desto högre duro, desto bättre glid om man ska generalisera och du vill också ha ett hjul med rundad kant för att enklare kunna glida och kasta in brädan i olika trick. De vanligaste freeridebrädorna saknar helt flex. Du vill också enkelt stå kvar på brädan när du slaidear och då bör du satsa på en grov griptape och en bräda med konkav. På Actionbolaget.se har vi mängder av freeridebrädor, truckar och hjul. 

Freestyle: Enkelt beskrivet så använder du här din longboard som en skateboard och gör diverse flippar, ollies och trick. Här vill du ha en bräda med kickar, en tail och en nose alltså. Många freestyleåkare föredrar en longboard med flex, svängiga truckar och ett hjul som är max 70 mm stort.

Dancing: Dansa på brädan i form av olika stegkombinatiner, snurrar och rörelser. Här vill du ha en lång bräda (minst 40”) så att det finns gott om utrymme för dina moves. Du vill också ha kickar på brädan så att du kan göra trick samt en svängig skön truck. 

Cruising: Cruising är när du använder brädan som ett transportmedel och då vill du troligtvis ha ett mjukt hjul omkring 78A och en svängig och skön truck, tex Paris V2. Om brädan har drop trough så blir avståndet från brädan till marken mindre och det blir enklare att pusha och ta fart. 

Longboardens delar

Deck: Ett deck är själva brädan. 

Truckar: Det är ”ställningen” som hjulen sitter på. Trucken ska monteras under decket.

Kullager: Kullager placeras i hjulen, ett på varje sida i varje hjul. Det är kullager som gör att hjulet sitter fast stabilt samt att det snurrar. 

Griptape: Det är den sandpapper-liknande tejpen som sitter på brädans ovansida. Det finns olika grova griptapes. Välj grov om du vill ha mycket grepp och välj en finare griptape om du tex åker vanlig skateboard. 

Hardware: Hardware är ett samlingsnamn för de skruvar och muttrar du behöver för att montera en bräda. 

Hjul: När man ska välja hjul går man på ett par saker, hårdhet (duro, a) och storlek(diameter, mm) samt hjulets form och bredd. Vanlig hårdhet på longboardhjul är76a-86a. Ju högre siffra, desto hårdare hjul. Mjukare hjul har generellt mer grepp i skarpa svängar medan hårdare hjul är gjorda för att lättare slaida (sladda). Den vanligaste storleken på longboardhjul är 70 mm men det finns mängder av varianter på allt mellan 60-100mm stora hjul. Hjulens kantform kan också variera. Tumregeln är att ett hjul med runda läppar (kanter) är lättare att slajda med än hjul med kantiga läppar). Om du letar efter ett hjul medmycket grepp så ska du välja ett longboardhjul med kantiga läppar. Vill du istället slajda så är det bättre att köpa ett longboardhjul med runda läppar. 

Begrepp inom longboarding

Ply: syftar till hur många lager trä eller annat material brädan är byggt av. 7 ply Maple är alltså 7 lager lönn. 

Concave/konkav: Det betyder att brädan yttre kanter är vinklade uppåt, detta för att du enkelt ska känna brädans kant med fötterna samt att du ska hålla dig kvar på brädan i t.ex. snäva kurvor och i slaides. 

Camber: Camber är när brädans mitt är högre upp från marken än brädans nose och tail. Som en kattrygg på en arg kise. 

Rocker: Rocker är när brädans mitt är lite lägre (närmre marken) än brädans nose och tail. Som en glad mun! 

Kicktail/ nose/tail: Nose (fram på brädan) och tail (bak på brädan).Pratar man om kicktail eller kicknose så har brädan en tail eller nose som pekar uppåt i stil med en tail/nose på en vanlig skateboard. Det vill du ha om du t.ex. vill göra trick samt åka på bak eller framhjulen. 

Drop-through: När en longboard är drop-through sitter basplattan av trucken på ovansidan av brädan och trucken går igenom så att hangern sitter under själva brädan (Kolla på Actionbolagets youtube-kanal, där visar vi hur man monterar en drop-through-bräda). Det är alltså ett hål där trucken ska monteras. Detta gör att brädan blir lägre och fördelen med det är dels stabiliteten samt att brädan blir enklare att ta fart med. 

Top-mount: Top-mount kallas det när man monterar trucken direkt mot brädans undersida. Alla brädor som inte har drop-through är topmount-brädor. Topmount gör att brädan är högre upp från marken än en drop-through bräda och ger då trucken lite extra spelrum vilket innebär djupare och skarpare svängar. De flesta downhillåkare föredrar top-mount. 

Dropdeck: Dropdeck eller att brädan är droppad betyder att brädans plattform (där du står) är nedsänkt i förhållande till var truckarna är monterade. Det bidrar precis som när brädan har dropthrough till en något stabilare bräda. Många tycker dessutom att en lägre bräda är lättare att slaidea med dels på grund av den låga stabila tyngdpunkten samt att upphöjnigen mot trucken kan ge extrafotstöd. Det finns vissa brädor som både har dropthrough monterade truckar samt en droppad plattform, dessa kallas ofta ”double drop” eller då dubbeldroppade brädor. 

Abec/kullager: Abec är ett mått på kullagrets tillverkningsprecision som egentligen är helt irrelevant. Vi ser Abec skalan som ett billigt försäljningsknep och det är inget vi sysslar med. Får att göra det enkelt för er att köpa bra kullager så har vi valt ut ett fåtal märken som är riktigt bra och prisvärda. Exempel på märken vi rekommenderar är Bones Reds och Zealous. 

Det finns olika sorters kullager antingen med inbyggda speedrings och spacers såkallade builtins eller kullager där du får stoppa i dessa delar separat. Spacern placeras mellan kullager på truckens axel och en speedring mellankullager och truckmutter. 

Flex: Flex beskriver hur mycket ”stuts” det är i en bräda om den är flexig är den mjuk och saknar den flex är den styv. 

Brädans form och storlek

Idag finns det longboards i alla möjligt former, bredder, längder och med olika sorters konkaver. Det finns en bräda för allt och alla! Osäker på vilken som passar dig bäst? Maila info@actionbolaget.se så hjälper vi dig att välja rätt! 

Längd & bredd: Det varierar såklart kraftigt hur lång en longboard är och alla har vi olikasmak. Den vanligaste längden ligger omkring 1 meter. Bredden på en longboard brukar ligga mellan 23-26cm, 9-10" och på en skateboard 7.5”-9”. 

Höjd: Vilken höjd man föredrar på brädan är verkligen personligt, och tycke och smakvarierar stort. Men generellt kan man säga att en högre bräda svänger mer och ger mer grepp i hjulen, medan en lägre bräda är mer stabil. Om de olika effekterna är positiva eller negativa kan endast du och din åkstil avgöra. 

Wheelbite: Det innebär att hjulen går emot brädan när du svänger vilket oftast slutar i en vurpa, det gäller alltså att ha rätt hjul till rätt typ av bräda. Cut outs och wheel wells är två olika sätt att undvika wheel bite. 

Cut outs: Är när brädan är när brädan smalnar av där hjulen sitter, man har alltså där gjort utrymme för att hjulen inte ska kunna slå i brädan. 

Wheel wells: eller som det kallas på svenska hjulbrunnar är ett annat sätt att undvika wheelbite. Det innbär att brädan är nedslipad undertill där hjulet förväntas tai. På så sätt ökas avståndet mellan hjul och bräda och risken för wheelbite minskar. En utfräsning i själva brädan alltså. 

Flushmount: Flush-mount är när truckarna är monterade direkt under brädan, men ytan där truckarna monteras är nedfräst (som en liten grop). Därmed blir brädan lite lägre och trucken sitter som en smäck. 

W-konkav: W-konkavi nnebär att brädans mitt är något upphöjd. Ibland går W-konkaven längs med helabrädan (på längden) och ibland är enbart en del av brädan försedd med W-konkav. Denna konkav gör att du hela tiden känner var du har fötterna samt att det ger grepp vid slaides. Vissa brädor har inbyggd ”W” och många åkare bygger egen ”W” genom att t.ex. med silvertejp bygga upp en konkav innan man lägger på griptapen. 

Vilken konkav du ska ha är självklart en smaksak men generellt vill man ha mycket ”kant konkav” när du åker downhill och freeride för att få bra grepp i slaides och i kurvor. 

Ska du främst landa trick, köra dancing eller crusea behöver du inte ha en bräda med så mycket konkav. 

Hjulbas: Hjulbas är avståndet mellan truckarna. Många longboards har flera förborrade hål så att du själv kan justera hjulbasen efter tycke och smak. Beroende på aavståndet mellan truckarna beter sig brädan olika. En smal hjulbas ger kvickare sväng. 

Hanger: Är den del på din truck som du hänger hjulen på. En hanger finns såklart i olika bredder och varianter. Den vanligaste bredden på longboardtruckar är 180mm. Oftast säger truckmodellens namn hur bred hanger den har t.ex. (“Randal180”, “Paris 150”, osv.) 

Baseplate/basplatta: Basplattan är den del av din truck som du fäster i brädan och gör så att hela trucken sitter ihop. En basplatta kan ha olika mycket lutning. 

Pivot Cup: Detta är ett hål i basplattan som truckens hanger sitter fast i. I hålet sitter en Pivotcup i plast eller Urethan som är till för att trucken ska svänga skönt och stabilt. Dessa Pivotcups kan du behöva byta ut ibland. 

Bushings: Bushings eller bussningar som det heter på svenska är viktigt för din trucks stabilitet och svängegenskaper. Vi har bussningar från Venom, Riot, Devine och många andrabra varumärken. Det finns olika hårdheter och former och hårdheter på bussningar och vilken hårdhet du ska ha bestäms efter vikt och egna preferenser, desto högra siffra desto mer stabilitet men självklart beror detta också på form och material. Formen avgör vilken typ av respons trucken ska ge. En konformad(cone) bussning ger t.ex. lättare sväng och en cylinderformad (barrel) ger mer stabilitet och motstånd. 

Kingpin: Är den bult som går genom hela trucken som bussningarna sitter på. 

Core: Är själva kärnan i ett hjul, den plats där du placerar kullagret. 

Contact Patch: Är den yta på hjulet som når marken (bredden) En stor contact patch ger generellt bättre grepp medan ett smalare hjul slaidear bättre. 

Hoppas att vi lyckats svara på några av dina frågor och som sagt så du är alltid välkommen att ställa frågor till oss via mail, telefon, i butiken och på sociala medier.